پنجره، مواد و مصالح

همانطور که می‌دانید پنجره‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند؛ در مقاله‌ی امروز می‌خواهیم به انواع پنجره، مواد و مصالح آن‌ها بپردازیم.

مواد اولیه برای تولید پروفیل پنجره‌ها به ۴ دسته تقسیم می‌شوند:

۱- چوب:

 چوب از ابتدایی‌ترین  مواد برای تولید پنجره بود که تا به امروز هم، در برخی موارد، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ گفتیم برخی زیرا با وجود عایق حرارتی بودن پنجره‌ی چوبی، به دلیل بالا بودن قیمت چوب‌های مورد استفاده، هزینه‌ی تولید و نگهداری از این نوع پنجره‌ها بسیار بالا خواهد بود.

۲- آهن:

 پس از چوب، برای اینکه استحکام پنجره‌ها بیشتر شود، تولید کننده‌ها به متریال قوی‌ترِ آهن روی آوردند؛ آهن استحکام بسیار بالایی به پنجره می‌بخشید اما وزن بالای آن، نصب را دشوار می‌کرد؛ هزینه‌ی ساخت آن‌ها نیز بالا بود و همچنین پنجره‌های آهنی عایق خوبی در برابر سرما نبودند و باعث هدر رفت انرژی می‌شدند.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی

 

۳- پی‌وی‌سی:

 برای کاهش هزینه‌ها و همینطور بالا بردن میزان عایق بودن پنجره، تولید کننده‌ها به مواد کامپوزیتی مانند پی‌وی‌سی و یو‌پی‌وی‌سی روی آوردند. این مواد هزینه‌ی تولید را به میزان قابل توجهی کاهش دادند و همچنین عایق خوبی نیز در برابر تغییرات دما به ویژه سرما بودند؛ اما این پنجره‌ها دو مکشکل اساسی داشتند: ۱- تحمل وزن شیشه‌های سنگین را نداشتند و نمی‌شد از آنها برای تولید پنجره‌های با ابعاد بزرگ استفاده کرد. ۲- خیلی زود تنظیم آن‌ها بهم می‌خورد و نیاز به رگلاژ و رسیدگی مداوم داشتند.

۴- آلومینیوم:

 یکی دیگر از موادی که برای تولید پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد، آلومینیوم است. آلومینیوم نسبت به پی‌وی‌سی و چوب استحکام بسیار بالا‌تر و وزن کم‌تری نسبت به پنجره‌ی فولادی دارد؛ همچنین نیاز به تعداد رگلاژ کمتری در طول عمر خود دارد. اما با این وجود همچنان یک مشکل برای پنجره‌های آلومینیومی وجود داشت؛ آلومینیوم فلزی رساناست و باعث رد و بدل شدن سرما و گرما می‌شود.
دانشمندان بعد از مطالعات و تحقیقات زیاد، به این نتیجه رسیدند برای داشتن عایقی خوب در کنار باقی مزیت‌های آلومینیوم، می‌توانند با استفاده از قطعات پلی‌آمید، استقامت حرارتی پنجره را به میزان بسیار زیادی افزایش دهند. به پروفیل تولید شده به این روش ترمال بریک می‌گویند.

اسلاید قبلی
اسلاید بعدی
شرکت حکمت با تولید پروفیل‌های بسیار باکیفیت ترمال بریک، طبق نیاز و خواست شما می‌تواند به شما در دستیابی به ساختمانی بدون نفوذ سرما و گرد و غبار کمک کند.